dimecres, 6 de juliol del 2011

Equifax, asnef, experian, badex i altres paraules estranyes

Un dia vaig al banc a ingressar diners (ho faig molt de tant en tant) i una treballadora m'informa que estic en un llistat de morosos que es diu Equifax (Asnef Equifax Ibérica, S.L.) per un deute de 200 euros amb una empresa d'electrodomèstics de Sevilla. Jo no recordo haver comprat cap electrodomèstic a Sevilla. La dona del banc em dona un telèfon de contacte per a consultar. Estranyat i preocupat, busco en Internet "Equifax" i trobo un web i un correu electrònic. Els escric i em contesten que per saber qui m'ha inclòs en eixe llistat de morosos (privat) he d'enviar un escrit amb una còpia del meu DNI. Provo de fer-ho per correu electrònic i al cap d'uns dies em contesten i em diuen que han cancel·lat la meua inscripció al llistat sense explicar-me qui és l'empresa o particular a qui devia diners. Després de mirar en Internet, m'assabento que hi ha gent (mala gent) que utilitza números de DNI d'altres perquè ja està en algun llistat de morosos i així pot continuar contractant serveis sense problemes. Es veu que aquestes empreses que gestionen eixos llistats de morosos no tenen cap sistema per detectar aquesta il·legalitat. Increïble!

Al cap d'uns dies, decidisc canviar de modalitat de telefonia mòbil (de targeta a contracte). Tot il·lusionat telefone al 1004, i com és gratuït, no li dono importància al temps que perd mentre algú m'atén. Al cap d'una llarga estona m'atén un senyor amb accent sud-americà que es presenta pel seu nom i em fa una salutació que als dos segons ja no recorde. Jo li explique el que vull i ell em contesta que "ningún problema" i em demana el número de telèfon mòbil, el nom complet, l'adreça, el DNI i un número de compte corrent. El senyor em diu que espere i al cap d'una estona, mentre algú (un ordinador supose) fa "unas comprobaciones", el senyor torna a parlar per dir-me, de forma molt críptica, que estic en la "lista del bureau de crédito" (Experian Bureau de Crédito S.A.-BADEX). Jo li pregunto què significa això i ell em diu que deu ser que tinc algun deute amb alguna empresa i que mentrestant no puc contractar cap servei amb ells. També em dona un telèfon de contacte. Telefono i resulta que en aquesta ocasió la tramitació per tal de cancel·lar la inscripció en aquest llistat de morosos (també privat) no es pot fer per correu electrònic, s'ha de fer per correu ordinari. Envio la carta amb la còpia del DNI i al cap de cinc o sis dies em contesten que han cancel·lat la meua inscripció i el meu deute (desconegut) amb l'empresa Orange, de la qual he sentit parlar però no he contractat mai cap servei.

Amb la seguretat que em dona ja no estar en cap llistat de morosos, torno a telefonar al 1004 per canviar-me de targeta a contracte i després de facilitar totes les dades personals necessàries arriba el moment de "unas comprobaciones". Un senyor, que també té accent sud-americà, em diu que continuo en la mateix llistat de morosos. Jo li explico el que ha passat, que tot ha estat un error, que ja he solucionat i que ja he aconseguit cancel·lar la meua inscripció en eixos llistats. Ell diu que a ell no li consta i que l'ordinador no el deixa realitzar un contracte amb algú que està en eixos llistats. M'enfado, em queixo i ell, sense dir res, em passa amb un altra persona. Un dona que em parla en català i és més amable. És més amable però no em soluciona el problema. Al final, s'acomiada amablement també i em diu que em telefonaran per passar-me un enquesta de satisfacció. Millor que no em telefonen perquè no acostumo a contestar enquestes però aquesta igual sí. No em van telefonar.

Es veu que els llistats de morosos no els actualitzen a l'instant, ni al cap d'uns dies. Una cosa és que hagen cancel·lat la inscripció i un altra que l'entitat (Movistar, per exemple) dispose d'un llistat actualitzat. En els temps que vivim podrien tindre els llistats actualitzats a l'instant, crec jo. Però no. He escrit a l'Agència de Protecció de Dades per saber cada quan actualitzen eixos llistats però no m'han contestat encara.

En resum, s'enganyen ells, corre per les empreses un llistat de morosos amb el meu DNI i em toca a mi demostrar qui sóc i que no tinc res a veure amb un deute d'una altra persona. I tot està dins la llei (article 29 de la Llei Orgànica 15/1999 de protecció de dades). Amb aquestes situacions l'eficiència de l'empresa privada està posada en dubte una altra vegada i la justícia i l'equitat de les lleis de protecció de dades també.

Resolucions de reclamacions de l'Agència de Protecció de Dades. Si teniu curiositat busqueu els relacionats amb la paraula "morosos".

Listas de morosos
Las empresas que gestionan los ficheros no se hacen responsables de los errores que puedan contener sus listas
http://www.consumer.es/web/es/economia_domestica/finanzas/2003/08/11/64350.php